Instruktørens afgørende rolle

Uanset om det drejer sig om et kursus eller et event, er det ofte første gang, vores gæster oplever at være ombord på en sejlbåd. Især når det er en kapsejladsbåd, hvor de selv skal håndtere sejladsen.

Vores instruktører spiller derfor en afgørende rolle. Deres primære opgave er at lære gæsterne at sejle og klæde dem bedst muligt på til at håndtere de forskellige opgaver ombord. Dette skal gøres på en pædagogisk og letforståelig måde, da vores gæster, som nævnt, typisk ikke har kendskab til sejlads. Instruktørerne er dygtige til at undervise og anvender altid enkle begreber som højre og venstre, rød og blå snor samt hiv eller slip.

Når opgaverne er trænet, og gæsterne er fortrolige med at styre båden, begynder kapsejladserne, og instruktørerne skifter rolle til at være sikkerhedsrepræsentanter og observatører.

Under kapsejladserne, hvor bådene er tæt på hinanden, er instruktørens vigtigste opgave at kigge nogle sekunder og meter fremad for at sikre, at ingen gæster (eller både) kommer til skade. De giver advarsler, når en bom er på vej på tværs, eller de styrer lidt på roret, hvis båden skal drejes for at undgå sammenstød. Instruktørerne sidder bagerst i båden, hvorfra de har et godt overblik over besætningen og de andre både. Ofte ser du dem afslappede, selv når båden ligger meget skråt – det indikerer nemlig, at gæsterne har kontrol over sejladsen, og der er ikke behov for indgriben.

Instruktørens fornemste opgave er at vores gæster tager fra eventet med følelsen af, at de har været i sikre og kompetente hænder, at eventet blev professionelt håndteret, at de lærte noget om dem selv, deres kollegaer eller kunder og, at de samtidig fik en sjov og anderledes oplevelse.

De fleste af vores gæster har ofte et ønske om at bruge samarbejdet på båden til en fortsat dialog, når de kommer hjem i virksomheden. Og derfor arbejder vi med emner som:

  • Hvordan er vi til at samarbejde, kommunikere og motivere hinanden
  • Hvordan er vi til at give feedback på adfærd og lære af fejl og succeser
  • Hvordan påvirker vores forskellige personprofiler samarbejdet, og hvordan fordeler vi opgaverne i forhold til det.

Imellem de enkelte kapsejladser evaluerer instruktøren med gæsterne med henblik på optimering til næste sejlads: Hvor havde vi succes med det vi gjorde og, hvad skal vi ændre til næste sejlads?.

Når alle teams er tilbage på land, holder vi defrief, hvor vi tager forskellige emner op, fx:

  • Hvordan kan styrker og svagheder bruges, så det bidrager til teamets fælles præstation?
  • Hvad har vi lært om kommunikation?
  • Er der erfaringer fra i dag, som vi kan anvende i hverdagen i virksomheden?

Vil du også opleve vores instruktører?

Bliv ringet op eller send os en forespørgsmål ved hjælp af formularen nederst på siden, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

PLUS trak den ønskede læring ud af kurset

Medarbejder- og lederudvikling