Instruktørens afgørende rolle

Uanset om det er et kursus eller et event, så er det typisk første gang vores gæster er ombord på en sejlbåd. I hvert fald en kapsejlads båd, hvor de selv skal sejle båden.

Derfor har vores instruktører en rigtig vigtig rolle!

Deres første opgave er, at de skal lære gæsterne at sejle. De skal således klæde dem så godt som muligt på til at løse de enkelte opgaver om bord. Og det skal de på en pædagogisk og let forståelig måde idet vores gæster, som nævnt, typisk ikke kender til sejlads. De er dygtige til at lære fra sig, og bruger altid begreber som højre og venstre, rød og blå snor samt hiv eller slip.

Når opgaverne er trænet og gæsterne er fortrolige med at sejle båden begynder kapsejladserne, og her overgår instruktørerne til at være sikkerhedsrepræsentanter og observatører.

Under kapsejladserne, hvor bådene ligger tæt er det instruktørens vigtigste opgave at se nogle sekunder og meter frem, således, at ingen gæster (eller både for den sags skyld) kommer noget til. De varsler når en bom er på vej på tværs eller skubber lidt til roret, hvis båden bør drejes til en side for at undgå koalition. De sidder bagerst i båden, hvor de har et godt overblik over besætningen og de øvrige både.

På billederne øverst finder du dirigerende instruktører og fokuserede instruktører. Deres opgave på båden er at observere hele tiden, så der er styr på sejladsen. Ofte vil I se dem afslappede på trods af, at båden fx ligger pænt meget ned – det betyder nemlig, at gæsterne har styr på sejladsen og der ikke er behov for indgriben.

De fleste af vores gæster vil gerne bruge samarbejdet på båden til en fortsat dialog, når de kommer hjem i virksomheden. Og derfor arbejder vi med emner som

  • Hvordan er vi til at samarbejde, kommunikere og motivere hinanden
  • Hvordan er vi til at give feedback på adfærd og lære af fejl og succeser
  • Hvordan påvirker vores forskellige personprofiler samarbejdet, og hvordan fordeler vi opgaverne i forhold til det.

Imellem de enkelte kapsejladser evaluerer instruktøren med gæsterne med henblik på optimering til næste sejlads: Hvor havde vi succes med det vi gjorde og, hvad skal vi ændre til næste sejlads?.

Når alle teams er på land igen debriefer vi omkring

  • Hvordan kan styrker og svagheder bruges, så det bidrager til teamets fælles præstation?
  • Hvad har vi lært om kommunikation?
  • Er der erfaringer fra i dag, som vi kan anvende i hverdagen i virksomheden?.

Instruktørens fornemste opgave er at vores gæster tager fra eventet med følelsen af, at de har været i sikre og kompetente hænder, at eventet blev professionelt håndteret, at de lærte noget om dem selv, deres kollegaer eller kunder og, at de samtidig fik en sjov og anderledes oplevelse.

Vil du også opleve vores instruktører?

Bliv ringet op eller send os en forespørgsmål ved hjælp af formularen nederst på siden, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Case_PLUS

PLUS trak den ønskede læring ud af kurset

Samarbejde_tæt på

Medarbejder- og lederudvikling